سایت در حال بارگذاری است ...

دوستان عزیز هر فایلی که نیاز داشتین و در سایت موجود نبود کافیه درخواست بدین تا فورا تو سایت قرار بدیم. درخواست فایل

09149601416 info@1-bios.com شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 8 شب تبریز

وظیفه بایوس (BIOS) چیست؟

بایوس (BIOS) چیست؟ بایوس یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده کامپیوتر است. بایوس وظیفه حیاتی در سیستم کامپیوتر دارد و در صورت نبود آن دستگاه روشن نمی شود. زمانی که سیسم خود را روشن می کنید، BIOS باعث بالا آمدن سیستم می شود، در واقع باعث بارگذاری (Load) سیستم عامل می شود.

 

bios

وظیفه بایوس چیست؟

میان‌افزار BIOS دارای چندین نقش است که مهم‌ترین آن بارگذاری سیستم عامل است.

زمانی که سیسم خود را روشن می‌کنید، microprocessor تلاش می‌کنند دستورهای اولیه را دریافت کنند و آن را اجرا کنند اما نمی توانند مستقیما این دستورها را از سیستم عامل بگیرند و در این جا بایوس دستورها را برای میکروپروسسورها صادر می کند.

از وظایف بایوس می توان به اجرای عملیاتی به نام power-on self-test (POST)  اشاره کرد. در این حالت بایوس سخت افزارها را تست می کند و در صورت وجود مشکل سخت افزاری، یک ارور به کاربر نمایش داده می شود. BIOS قطعاتی مانند مادربرد، RAM، CPU، مووس، کیبورد و… را چک میکند که آیا درست متصل شدند و کار می کنند؟

مرحله ی بعدی از وظایف بایوس اجرای کدهای نرم افزاری است (Bootstrap Loader). در واقع قبل از بوت شدن سیستم، بایوس بررسی می کند که بوت شدن از چه طریقی انجام شود.

تصور کنید روی سیستم خود یک ویندوز خراب دارید و قصد دارید بدون وارد شدن به ویندوز از طریق بوت اولیه، سی دی ریکاوری ویندوز را اجرا کنید. اما این مشکل وجود دارد که ویندوز شما روشن می شود و سی دی اجرا نمی شود. چون بایوس دستور دارد ابتدا هارددیسک را لود کند اما می توانید این تنظیمات را در بایوس تغییر دهید و ابتدا سی دی رام لود شود.

BIOS درخواست های ورودی و خروجی را کنترل می کند و سپس آنها را به رم انتقال می دهد. برای مثال وقتی کاربر یک کلید را فشار می دهد، یک درخواست ایجاد میشود و به بایوس ارسال میشود و بایوس هم آن را به سیسم عامل ارسال می کند. در نهایت سیستم عامل تصمیم میگیرد که چه اقداماتی انجام دهد.

یکی از قابلیت های مهم BIOS قابلیت مجازی سازی است. با فعال کردن این بخش می توان از نرم افزارهای مجازی سازی (Hypervisor) روی ویندوز استفاده کرد.

همچنین از طریق BIOS می توان قابلیت Power Management (مدیریت مصرف برق)، Overclocking (افزایش پالس کاری پردازنده)، افزایش مقدار رم کارت گرافیک، تنظیمات تاریخ و زمان و… را انجام داد.

 

دانلود بایوس لپتاپ

دانلود بایوس مودم

دانلود بایوس مانیتور

دانلود بایوس کارت گرافیک

fairy

2 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات زیرا حتما ببینید ...

اشتراک طلایی

299,000.00 IRT
3

اشتراک برنزی

99,000.00 IRT
1